Програма факультативного курсу з математики
«Задачі з параметрами»
9 клас
Пояснювальна записка
Програма для
шкіл, ліцеїв, гімназій
Основна мета:
сформувати знання, уміння і навички в розв’язуванні задач з параметрами,
посилення мотивації навчання, розвитку математичних понять, підготовка до
профільного навчання математики.
Програма
факультативу структурована відповідно до тем, що входять у склад основної
програми.
Запропонована
програма сприятиме найбільш повній реалізації можливостей учнів і зробить
шкільну математичну освіту проблемно - діяльнісноюм.
Дана програма
актуальна, обґрунтована і необхідна,
відповідає віковим особливостям учнів, відповідає науці. Елементи програми взаємопов’язані.
Реалізація курсу передбачає класно-урочну
систему занять. Форми та методи занять мають спрямовуватись на творчий
розвиток, уміння аналізувати, узагальнювати. Навчальні заняття курсу
передбачають використання традиційних і нетрадиційних форм і методів навчання:
лекції, семінарів, дискусій, доповідей, передбачають підвищення питомої ваги
самостійної роботи дітей, індивідуальної роботи з ними.
На протязі курсу у учнів
будуть засвоєнні поняття про задачі з
параметрами, принципи їх розв’язання, методи
розв’язування
Структура програми:
1 година
на тиждень Всього 34 годин
Тема 1. Знайомство з параметрами. (4 год.)
Тема 2. Лінійні рівняння та нерівності з
параметрами (6 год.)
Тема 3. Квадратний тричлен. Квадратична
функція (10 год.)
Тема 4. Рівняння з модулями, що містять
параметр (4 год.)
Тема 5. Раціональні рівняння з параметрами
(6 год.)
Тема 6. Графічні прийоми розв’язування
задач з параметрами (4 год.)
Дана програма
розрахована на учнів 9 класів із
достатнім та високим рівнем знань з математики.
Матеріальні ресурси: «Посібник для занять
факультативного курсу», автори – вчителі математики СЗШ № 8
Вивчення даного курсу дасть можливість
поліпшити результати навчання, покращить результативність участі учнів в
математичних олімпіадах
Зміст програми
№ з/п
|
Зміст навчального матеріалу
|
Кількість годин
|
Вимоги до рівня підготовки учня
|
|
Тема 1. Знайомство з параметрами. (4 год.)
|
||||
1 – 2
|
Поняття
параметру і пошуку розв’язків рівнянь, нерівностей
|
2
|
Основна
мета:
ü ознайомити з поняттям
рівняння з параметрами, областю допустимих значень параметра;
ü провести класифікацію
рівнянь з параметрами.
Основні
вимоги:
Учні
повинні знати:
ü перехід від однотипних
рівнянь до рівнянь з параметрами;
ü поняття параметра як
тимчасової змінної;
ü область зміни
параметрів;
ü класифікацію рівнянь з
параметрами.
|
|
3 – 4
|
Параметр і
кількість розв’язків рівнянь, нерівностей. Типи рівнянь з параметрами.
|
2
|
||
Тема 2. Лінійні рівняння та
нерівності з параметрами (6 год.)
|
||||
5 – 6
|
Розв’язування
лінійних рівнянь з параметрами
|
2
|
Основна мета:
ü ознайомити з поняттям лінійного
рівняння з параметрами, областю допустимих значень параметра;
ü познайомити із методами
розв’язування лінійних рівнянь з параметрами.
Основні
вимоги:
Учні
повинні знати:
ü
принцип перебору значень параметра, та вплив цього
значення на корені рівняння.
Учні
повинні вміти:
ü розв’язувати простіші
лінійні рівняння з параметрами.
|
|
7 – 8
|
Розв’язування
лінійних нерівностей з параметрами
|
2
|
||
9 – 10
|
Лінійні
рівняння та нерівності з параметрами
|
2
|
||
Тема 3. Квадратична функція (10 год.)
|
||||
11 – 12
|
Квадратний
тричлен. Квадратична функція, дискримінант, коефіцієнт, вершина параболи,
графік функції. Опорні задачі
|
2
|
Основна мета:
ü узагальнити і
ü систематизувати знання
учнів про кількість розв’язків квадратного рівняння;
ü ознайомити учнів із
дослідженнями кількості розв’язків квадратного рівняння залежно від значення
параметра;
ü показати застосування
теореми Вієта в задачах з параметрами.
Основні вимоги:
Учні повинні вміти:
ü проводити дослідження
кількості коренів квадратного рівняння залежно від параметра;
ü застосувати теорему
Вієта в задачах з параметрами;
ü знаходити умови
належності коренів квадратного тричлена певному інтервалу залежно від
значення параметра.
|
|
13 – 14
|
Розв’язування
квадратних рівнянь з параметрами
|
2
|
||
15 – 17
|
Розв’язування
квадратних рівнянь з параметрами
|
3
|
||
18 – 20
|
Розв’язування
квадратних рівнянь та нерівностей з параметрами
|
3
|
||
Тема 4. Рівняння з модулями, що
містять параметр (4 год.)
|
||||
21 – 22
|
Рівняння з
модулями, що містять параметр
|
2
|
Основна
мета:
ü узагальнити і систематизувати
знання учнів про модуль та методи розв’язування рівнянь методом інтервалів,
графічним методом;
ü дати геометричну
інтерпретацію розв’язків рівнянь з модулями і з параметрами;
Основні
вимоги:
Учні
повинні вміти:
ü Розв’язувати рівняння з параметрами,
що містять модулі різними способами
|
|
23 – 24
|
Розв’язування
рівнянь з модулями, що містять параметр
|
2
|
||
Тема 5. Раціональні рівняння з
параметрами (6 год.)
|
||||
25 – 26
|
Раціональні
рівняння з параметрами
|
2
|
Основна
мета:
ü узагальнити і
систематизувати знання учнів про методи розв’язування раціональних та
дробово-раціональних рівнянь;
ü дати геометричну
інтерпретацію розв’язків раціональних рівнянь з параметрами;
ü ознайомити з поняттям
рівносильності рівнянь залежно від значення параметра та методами
розв’язування раціональних рівнянь, що містять параметри.
Основні
вимоги:
Учні
повинні вміти:
ü розв’язувати дробово-раціональні
рівняння з параметрами різними способами
|
|
27 – 28
|
Дробово –
раціональні рівняння з параметрами
|
2
|
||
29 – 30
|
Раціональні
рівняння та нерівності з параметрами
|
2
|
||
Тема 6. Графічні прийоми
розв’язування задач з параметрами (4 год.)
|
||||
31 – 32
|
Розв’язування
рівнянь з параметрами графічним способом
|
2
|
Основна
мета:
ü графічне зображення
лінійного рівняння з параметрами, поняття «сім’я прямих» зумовлене наявністю
параметра;
Учні
повинні вміти:
ü досліджувати лінійні та
раціональні рівняння з параметрами, що містять модуль і їх системи
застосовуючи геометричну інтерпретацію.
|
|
33 – 34
|
Розв’язування
рівнянь з параметрами графічним способом.
Підсумкове
заняття.
|
2
|
||
Література
1. Програма для загальноосвітніх навчальних
закладів «Математики», МОН України, ст.. 24-28, 67-72
2. Т.С. Непочатова, І.О. Сіренький, Г.С.
Смішко «Математичні олімпіади Хмельниччини»,
інформаційний вісник ХОІППО, 2009
3. П.І. Горнштейн «Задачі з параметрами»,
Київ, РІА «Текст», 1992
4. Є.А.Єфімов, Л.В.Коломієць, Задачі з
параметрами, навчальний посібник для факультету довузівської підготовки,
Самара, 2006
5. Науково-методичний журнал «Математика в
школах України»
Немає коментарів:
Дописати коментар