Програма факультативу "Задачі з параметрами"

Програма факультативного курсу з математики
«Задачі з параметрами»
9 клас
Пояснювальна записка
Програма для шкіл, ліцеїв, гімназій
Основна мета: сформувати знання, уміння і навички в розв’язуванні задач з параметрами, посилення мотивації навчання, розвитку математичних понять, підготовка до профільного навчання математики.
Програма факультативу структурована відповідно до тем, що входять у склад основної програми.
Запропонована програма сприятиме найбільш повній реалізації можливостей учнів і зробить шкільну математичну освіту проблемно - діяльнісноюм.
Дана програма актуальна, обґрунтована і  необхідна, відповідає віковим особливостям учнів, відповідає науці.  Елементи програми взаємопов’язані.
 Реалізація курсу передбачає класно-урочну систему занять. Форми та методи занять мають спрямовуватись на творчий розвиток, уміння аналізувати, узагальнювати. Навчальні заняття курсу передбачають використання традиційних і нетрадиційних форм і методів навчання: лекції, семінарів, дискусій, доповідей, передбачають підвищення питомої ваги самостійної роботи дітей, індивідуальної роботи з ними.
             На протязі курсу у учнів будуть  засвоєнні поняття про задачі з параметрами, принципи їх розв’язання,  методи розв’язування
Структура програми:
1 година  на тиждень Всього  34 годин
Тема 1. Знайомство з параметрами. (4 год.)
Тема 2. Лінійні рівняння та нерівності з параметрами  (6 год.)
Тема 3. Квадратний тричлен. Квадратична функція (10 год.)
Тема 4. Рівняння з модулями, що містять параметр (4 год.)
Тема 5. Раціональні рівняння з параметрами (6 год.)
Тема 6. Графічні прийоми розв’язування задач з параметрами (4 год.)

Дана програма розрахована на учнів  9 класів із достатнім та високим рівнем знань з математики.
Матеріальні ресурси: «Посібник для занять факультативного курсу», автори – вчителі математики СЗШ № 8
Вивчення даного курсу дасть можливість поліпшити результати навчання, покращить результативність участі учнів в математичних олімпіадах
Зміст програми

№ з/п
Зміст навчального матеріалу
Кількість годин
Вимоги до рівня підготовки учня
Тема 1. Знайомство з параметрами. (4 год.)
1 2
Поняття параметру і пошуку розв’язків рівнянь, нерівностей
2
Основна мета:
ü ознайомити з поняттям рівняння з параметрами, областю допустимих значень параметра;
ü провести класифікацію рівнянь з параметрами.
Основні вимоги:
Учні повинні знати:
ü перехід від однотипних рівнянь до рівнянь з параметрами;
ü поняття параметра як тимчасової змінної;
ü область зміни параметрів;
ü класифікацію рівнянь з параметрами.

3 4
Параметр і кількість розв’язків рівнянь, нерівностей. Типи рівнянь з параметрами.
2
Тема 2. Лінійні рівняння та нерівності з параметрами  (6 год.)
5 6
Розв’язування лінійних рівнянь з параметрами
2
Основна мета:
ü ознайомити з поняттям лінійного рівняння з параметрами, областю допустимих значень параметра;
ü познайомити із методами розв’язування лінійних рівнянь з параметрами.
Основні вимоги:
Учні повинні знати:
ü     принцип перебору значень параметра, та вплив цього значення на корені рівняння.
Учні повинні вміти:
ü розв’язувати простіші лінійні рівняння з параметрами.
7 8
Розв’язування лінійних нерівностей  з параметрами
2
9 10
Лінійні рівняння та нерівності з параметрами
2
Тема 3. Квадратична функція (10 год.)
11 12
Квадратний тричлен. Квадратична функція, дискримінант, коефіцієнт, вершина параболи, графік функції. Опорні задачі
2
Основна мета:
ü узагальнити і
ü систематизувати знання учнів про кількість розв’язків квадратного рівняння;
ü ознайомити учнів із дослідженнями кількості розв’язків квадратного рівняння залежно від значення параметра;
ü показати застосування теореми Вієта в задачах з параметрами.
Основні вимоги:
Учні повинні вміти:
ü проводити дослідження кількості коренів квадратного рівняння залежно від параметра;
ü застосувати теорему Вієта в задачах з параметрами;
ü знаходити умови належності коренів квадратного тричлена певному інтервалу залежно від значення параметра.

13 – 14
Розв’язування квадратних рівнянь з параметрами
2
15 – 17
Розв’язування квадратних  рівнянь  з параметрами
3
18 – 20
Розв’язування квадратних рівнянь та нерівностей з параметрами
3
Тема 4. Рівняння з модулями, що містять параметр (4 год.)
21 22
Рівняння з модулями, що містять параметр
2
Основна мета:
ü узагальнити і систематизувати знання учнів про модуль та методи розв’язування рівнянь методом інтервалів, графічним методом;
ü дати геометричну інтерпретацію розв’язків рівнянь з модулями і з параметрами;
Основні вимоги:
Учні повинні вміти:
ü Розв’язувати рівняння з параметрами, що містять модулі різними способами

23 24
Розв’язування рівнянь з модулями, що містять параметр
2
Тема 5. Раціональні рівняння з параметрами (6 год.)
25 – 26
Раціональні рівняння з параметрами
2
Основна мета:
ü узагальнити і систематизувати знання учнів про методи розв’язування раціональних та дробово-раціональних рівнянь;
ü дати геометричну інтерпретацію розв’язків раціональних рівнянь з параметрами;
ü ознайомити з поняттям рівносильності рівнянь залежно від значення параметра та методами розв’язування раціональних рівнянь, що містять параметри.
Основні вимоги:
Учні повинні вміти:
ü розв’язувати дробово-раціональні рівняння з параметрами різними способами

27 – 28
Дробово – раціональні рівняння з параметрами
2
29 – 30
Раціональні рівняння та нерівності з параметрами
2
Тема 6. Графічні прийоми розв’язування задач з параметрами (4 год.)
31 – 32
Розв’язування рівнянь з параметрами графічним способом
2
Основна мета:
ü графічне зображення лінійного рівняння з параметрами, поняття «сім’я прямих» зумовлене наявністю параметра;
Учні повинні вміти:
ü досліджувати лінійні та раціональні рівняння з параметрами, що містять модуль і їх системи застосовуючи геометричну інтерпретацію.

33 – 34
Розв’язування рівнянь з параметрами графічним способом.
Підсумкове заняття.
2

Література
1.      Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Математики», МОН України, ст.. 24-28, 67-72
2.      Т.С. Непочатова, І.О. Сіренький, Г.С. Смішко «Математичні олімпіади Хмельниччини»,  інформаційний вісник ХОІППО, 2009
3.      П.І. Горнштейн «Задачі з параметрами», Київ, РІА «Текст», 1992
4.      Є.А.Єфімов, Л.В.Коломієць, Задачі з параметрами, навчальний посібник для факультету довузівської підготовки, Самара, 2006

5.      Науково-методичний журнал «Математика в школах України»

Немає коментарів:

Дописати коментар